Jak zdravě jíst?

Jak zdravě jíst?

Sdílejte
Jak zdravě jíst?

Jak zdravě jíst?

Kdo by nemiloval mlsání. Bez ohledu na to, jestli je brzo ráno, či hluboká noc, když náš přepadne chuť, vyluxujeme ledničku či spižírnu v jakoukoliv vhodnou či nevhodnou dobu. Slané nebo sladké, to neřešíme, hlavně když si máme co dát. V případě 90% chutí, vítězí pamlsky, jako chipsy, křupky, čokoládové tyčinky, sušenky a podobně.

Pravdou je, že nezkrotné chutě nás přepadají zejména díky špatnému a často nepříliš hodnotnému stravování. Spousta lidí nesnídá, někdo zase nesvačí, či vynechá oběd. Znám i takové případy, co si ráno vypijí kávu, hodí do sebe třeba bagetu a pak se vydatně nají až večer, když přijde z práce, což je to nejhorší co může udělat. Nejen, že nejí pravidelně, ale navíc tělu nedodávají potřebnou energii a to má tak větší náchylnost k nezřízenému mlsání.

Dokonce i odborníci, kteří se zabývají výživou, na nás apelují, abychom nikdy nezapomínali na snídani, neboť právě snídaně je řazena mezi nejdůležitější z jídel za celý den. Když ráno tělu nedodáte potřebnou a vyváženou stravu a tím i energii, dá se říct, že pak celý zbytek dne nestojíte za nic a jste víc náchylní k únavě, vyčerpání a dalším neduhům.

Snídaně by měla být bohatá na vlákninu, oběd na bílkoviny a nějaké to ovoce či zelenina ke svačině také není k zahození. Dokonce byste neměli zapomínat ani na přílohy, protože i ty můžou být užitečným zdrojem energie. Energie není důležitá jen pro tělo, ale zejména pro náš mozek.

Dieta není v tomhle případě důležitá. To, že máte pořád na něco chuť, neznamená, že hned musíte začít hladovět, a trápit se hlady jen proto, abyste nemlsali. Jakmile dostane tělo od mozku echo, že byste si mohli dát něco dobrého, nejlépe sladkého na zub, zkuste mozek přechytračit a sladkou či slanou pochoutku nahradit něčím zdravějším, co třeba nevyvolá až takovou extázi jako pamlsky plné nezdravého cukru, ale aspoň uděláte něco pro své zdraví.


Co nám chutná a čím to nahradit?

  1. Uzeniny – klobásky, šunka, šunkový salám, párky, točený salám a další námi milované produkty jsou na našem jídelníčku takřka nepostradatelné, aspoň si to většina z nás myslí. Jenže jak všichni víme, existuje spousta masových uzeninových výrobků, jejich obsah masa, jen tak prolétl kolem názvu maso, ale jinak obsahuje víc umělé hmoty než Vaše gumová kachnička. A nutno říct, že tak kolikrát tyto výrobky i chutnají. Jestli nejste vyloženě závisláky na těchto rádoby uzeninách, zkuste místo nich něco kvalitnějšího, což jsou třeba kvalitní značkové tvrdé sýry, např. Gouda, či Leerdammer. Dokonce prý jsou dobré sójové párky či vaječné nářezy (jsou podobné vzhledově jako salám, i když to salám není), sice jsem nezkoušela jak to chutná, ale určitě to bude méně slané a tučné, než klasické uzené výrobky.
  1. Hranolky – to je prostě klasika, umíte si představit svůj život bez hranolek? Pro někoho jsou hranolky nepostradatelnou součástí jídelníčku, někdo bez nich nedokáže žít a někdo je jí jen tak ze zvyku. No něco na tom bude, umíte si představit, jít k McDonald‘s či do KFC a nedat si hranolky? Nikdo netvrdí, že je musíte přestat jíst úplně, ale když už je chcete konzumovat, dělejte si je aspoň doma v troubě. Stačí dát na plech pečící papír, nasypat na něj hranolky, trochu osolit, použít domácí kečup, vynechat tatarskou omáčku a budete mít bod pro zdravé stravování připsán k dobru. Alternativou můžou být hranolky z cukety nebo z celeru. Na 100% to nejsou klasické hranolky, ale chcete přece zkusit žít zdravěji ne?
  1. Brambůrky – kdo by je nemiloval, ke sledování sportovních přenosů, k posezení s přáteli, na večírky, narozeninové oslavy či vítání Nového roku, bez brambůrků to prostě nejde. Milují je všichni, o tom není pochyb, ale co takhle zkusit je občas něčím nahradit? Zkuste třeba křupky (ne arašídové samozřejmě), špaldové, grahamové či kukuřičné. Doma si můžete připravit brambůrky ze zeleniny. Jsou snadné, rychlé a ještě k tomu zdravé, k tomu bylinkový nebo česnekový dip a máte pamlsek jedna báseň.
  1. Slazené limonády – džusy, šťávy, ovocné limonády atd., to vše do sebe naléváme po litrech, přestože jsou tyto výrobky plné nezdravých cukrů, barviv, éček a dalších pro zdraví nežádoucích složek. Slazené limonády umí v těle nadělat pěknou paseku, pokud jsou konzumovány ve větším množství. Nejen na pitný režim, ale na takové to celodenní průběžné popíjení využijte nejlépe ovocné čaje, jsou chutné, lahodné a bez zbytečného cukru, sladké jsou jen tak, jak sladké je ovoce v nich obsažené, bez ohledu na to, jestli je to čaj sypaný či pytlíkový. Nebo si dejte domácí ledový čaj a pro ty, co musí mít něco sladkého, si doslaďte troškou medu. Nebo zkuste domácí citronádu, nebo jen citron vymačkat do čisté studené vody a vypít, to je také moc dobré a hlavně zdravé. Nebudete mít sice takový přísun sladké vody, jak jste zvyklí, ale věřte, že Váš organismus Vám za to poděkuje.

V podstatě lze říci, že každou sladkou či slanou pochoutku lze nahradit ovocem nebo zeleninou. A nejinak je tomu i u dalších našich oblíbených dobrot. Milujete máslové dortíky jako dokonalou tečku za vydatným obědem, po kterém Vás přepadá chuť na kávu a sladkost, tak místo toho zkuste třeba kousek hořké čokolády, nebo si doma upečte z celozrnné či žitné mouky vlastní moučník a vezměte s sebou do práce.

Pokud hledáte něco, co ovlivní Vaše lepší trávení a zkrotí Vaši chuť na sladké, pak sáhněte po exotickém koření, nejlépe nějakém ostřejším, neboť taková chilli paprička skvěle ovládne Váš mozek posedlý sladkostmi a nakopne Váš metabolismus v průběhu hubnoucího procesu, zároveň potlačí Vaši touhu po mlsání.

BEZ KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ